Hoe zorg je dat blogs beter gelezen worden? Gebruik de F-shape!

online schrijftraining

Het leesgedrag van personen die online content consumeren is anders dan bij mensen die offline lezen. Het grote geheim van online leesgedrag is de F-shape. In dit gastblog van contentmaker Simon de Wilde leer je wat de F-shape is en lees je 7 tips om je online content te optimaliseren.

Onderzoekers van de Norman Nielsen Group, een onderzoeksbureau naar online leesgedrag en userexperience, ontdekten in 2006 via eye-tracking dat lezers scannend over het beeldscherm gaan als ze content tot zich nemen. Ze lezen een blog of webpagina in de vorm van de letter F. Dit noemden de onderzoekers de F-shape. Dus waar een persoon een artikel of boek offline van a tot z leest, gebeurt dit online niet.

Geheim van de F-shape

Overigens zijn er volgens de onderzoekers ook andere leespatronen te ontdekken dan de F. Het F-shape leespatroon ontstaat als je een offline tekst kopieert naar een webpagina. In feite houd je dan als schrijver of contentmaker geen rekening met het leesgedrag van de online lezer. Die gaat bij gebrek aan structuur en begeleiding scannend door je tekst om te zien of de informatie relevant is. De lezer leest de kop en de bovenste paar regels. Dan zakt de lezer naar beneden en maakt nogmaals een horizontale beweging en zakt dan weer verticaal. Zo ontstaat de F.

 

Zo ziet de F-shape eruit in een hittepatroon.

De F-shape visueel gemaakt. Eye-tracking volgens een hittepatroon.

 

7 tips voor het maken van online content

Om te voorkomen dat de lezer zich te snel scannend een weg door je tekst baant en zo misschien de kernboodschap mist pas je de volgende tips toe.

1 Gebruik een specifieke kop en leg in je intro uit wat de lezer kan verwachten. Een goede kop zijn in de offline wereld ook van belang. Maar bij online content moet in een opslag duidelijk zijn waar de content over gaat. (Lees ook deze blog van Marlies over koppen maken).

2 Pas het principe van de omgekeerde piramide toe. De belangrijkste informatie staat bovenin je tekst en minder belangrijke informatie komt onderin. Eigenlijk moet je alle cruciale informatie in de bovenste twee alinea’s stoppen. Dit wordt ook wel ‘oprolbaar schrijven’ genoemd. In de krantenwereld betekent het dat de eindredacteur zonder morren de laatste alinea kan weglaten als er niet genoeg ruimte op de pagina is. Lees hier het blog van Marlies dat over dit onderwerp gaat.

3 Nu is online oneindig veel ruimte voor je tekst. Maar juist online is de lezer ongeduldig. Dus schrijven is schrappen. Sloop alle niet relevante informatie uit je artikel.

4 Gebruik tussenkopjes boven je alinea’s. Dit helpt de lezer door je online content navigeren. Ook scannende lezers pakken zo nog informatie mee. Ze bepalen bij elk tussenkopje of dat specifieke stukje tekst voor hen relevant is of niet. Deze kopjes maak je vet om het belang ervan te onderstrepen.

5 Gebruik afbeeldingen in je tekst zodat lezers er soepeler doorheen gaan. Het breekt je tekst, net als de tussenkopjes. Zorg er wel voor dat het beeld relevant is voor je verhaal. Lezers op internet willen geholpen worden om door jouw tekst heen te komen.

cursus journalistiek schrijven

6 Je kunt een belangrijk stukje tekst in een blokje zetten met een andere kleur als achtergrond.

7 Echt belangrijke delen in je tekst, bijvoorbeeld een woord of woordgroep kun je dik gedrukt maken. Om het belang te benadrukken.

Wil je alvast aan de slag? Vraag hier de gratis minicursus schrijven voor je doelgroep aan. Met daarin drie handige video’s met goede schrijftips. Daarmee abonneer je je gelijk op mijn nieuwsbrief waarin ik iedere maand de beste tips over schrijven en boeken deel. 

Dit gastblog werd geschreven door redacteur en contentmaker Simon de Wilde. Hij werkt samen met Marlies en samen maakten zij de online schrijftraining.