cursus journalistiek schrijven

Wat leert het lezen van de krant je over het maken van een goede headline? Ik geef je een tip die ik altijd gebruik in mijn cursus journalistiek schrijven. Die kun je prima toepassen bij het schrijven van een blog. 

Lees je in het weekend graag een krant? Ik wel. Althans, voor corona was het een van mijn hobby’s op zaterdagochtend, maar de laatste tijd beleef ik daar minder lol aan. Maar goed, kranten dus. Je kunt veel leren over schrijven door het lezen van kranten. Kijk bijvoorbeeld maar eens goed naar de koppen boven de artikelen. Welke kop spreekt je aan en welke niet? Welke kop sleurt jou een verhaal in en welke schrikt je juist af?

Een goede nieuwskop maakt duidelijk waar het verhaal over gaat en nodigt je uit tot lezen. Bij een interview wordt vaak een citaatkop gebruikt.

Ik heb een leuke oefening voor je wanneer je gebogen zit over de krant. Deze opdracht gebruik ik ook vaak in mijn cursus journalistiek schrijven die ik geregeld geef. Ik geef de cursus journalistiek schrijven bijvoorbeeld voor consultants van adviesbureaus, promovendi, wetenschappelijk medewerkers of communicatiemedewerkers die beter en inhoudelijker willen leren schrijven.

Prikkelend en inhoudelijk

Bij de Volkskrant maakte eindredacteuren de koppen boven de teksten. Bij Metro deden we dat zelf. Ik vond een van de mooiste koppen boven mijn stukken daar deze.

journalist, copywriter

Boven een profiel dat ik met Anneke Stoffelen maakte over Pierre Bokma zette de koppenmaker ‘eenzame zwerver, gered door het toneel’. Een kop die de lading mooi dekt en ook prikkelt om het verhaal te lezen.

cursus journalistiek schrijven

Denk eens na wanneer je gebogen zit over de krant over de volgende drie punten:

 

–       Bekijk welke koppen je aanspreken en waarom die je uitnodigen om een verhaal te lezen. Kun je precies uitleggen waarom?

 

–       Welke kop werkt juist averechts? Komt dat door de kop of de boodschap ervan? Het kan zijn dat het een slechte kop is. Bij een krant is het eigenlijk verboden om een niet-kop te maken. ‘Studenten houden niet van vroeg opstaan’. Grapje dit, maar je moet voorkomen dat je denkt: ja dat weet ik al, daarvoor hoef ik dit verhaal dus niet te gaan lezen.

 

–       Hoe zou je de kop kunnen verbeteren zodat deze wel aansprekend is?

 

Deze oefening doe ik altijd tijdens mijn cursus journalistiek schrijven en eigenlijk vinden alle cursisten dat een heel inspirerende en leuke oefening.

Natuurlijk spelen jouw persoonlijke interesses een rol en daarnaast ook de keuze van de fotografie. Een saaie foto (zonder mensen bijvoorbeeld) nodigt niet uit tot lezen. Toch speelt de headline van je verhaal daar een belangrijke rol in.

Wil je weten wat anderen over mijn training journalistiek schrijven zeggen? 

In 2019 gaf ik een training aan consultant/promovendus Steven Blok van Berenschot.

“Eind 2019 heb ik een training journalistiek schrijven met Marlies als trainer gevolgd. Ik had behoefte aan een groter schrijfrepertoire: omdat ik enerzijds wetenschappelijke artikelen en anderzijds rapporten schrijf, zijn mijn stukken vaak wat statisch en droog. Met de nodige voorbereiding, twee sessies en wat huiswerk kreeg ik één-op-één training. Het was voor mij een prettige manier van werken: Marlies gebruikte wat theorie, concrete (verschillende) voorbeelden en hielp me ook met een diagnose van ‘wat ik doorgaans doe in mijn teksten.’ Met name met dat laatste worstelde ik erg de afgelopen periode. Ik kijk terug op een geslaagde training en heb er al veel aan gehad.”
Steven Blok, adviseur van Berenschot en promovendus aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam

Wil je meer weten over de cursus journalistiek schrijven? Stuur mij dan een e-mail voor een vrijblijvende prijsopgave. Het online geven van de cursus behoort tot de mogelijkheden.