schrijftips

Weet je niet over welke onderwerpen je moet schrijven? Stuur je naar een leeg scherm? Gebruik dan deze tip: wees dienstbaar en zorg dat jij je doelgroep bedient met content die waardevol is. 

“Ik weet niet waar mijn doelgroep op zit te wachten.” Het is een van de dingen waarmee veel ondernemers die ik spreek worstelen. Ze hebben geen idee wat ze moeten posten op Instagram, LinkedIn of op hun blog. Het startpunt van al mijn schrijftrainingen is altijd: weet wie jouw doelgroep is. Heb je dat glashelder in beeld, dan is goede onderwerpen verzinnen namelijk makkelijk. Mijn sessies beginnen we ook altijd met het opstellen van een persona of ijkpersoon aan de hand van het profiel van de ideale klant.

Jouw doelgroep, of het nu coaches, ondernemers, tandartsen of bouwvakkers zijn, worstelt namelijk ergens mee. En alle content die je maakt die hun problemen oplost, zal aanslaan. Natuurlijk de ene post liken ze meer dan de andere, maar over het algemeen schiet je altijd raak met content die waardevol is.

Zorg dat je in jouw blogs of social media de problemen van jouw doelgroep oplost. Of het nu coaches of tandartsen zijn.

Problemen opgelost

Maak maar een lijstje van dingen waar jouw doelgroep mee worstelt. Thuiswerken? Jij bent coach en deelt een lijst van tools waarmee ze niet meer worden afgeleid door social media. Ben je boekhouder? Schrijf dan een blog over de meest gemaakte fout bij btw-aangiftes of geef een top-5 van interessante aftrekposten voor zzp’ers. Zorg gewoon dat problemen na het lezen van jouw blogs als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.

Je kunt als contentmaker en ondernemer in deze tijd niet dienstbaar genoeg zijn, vind ik. En op jouw vakgebied is er vast ook genoeg waarmee jouw doelgroep omhoog zit. Maak snel een lijstje van de mogelijke pijnpunten van jouw doelgroep en verzin meteen goede onderwerpen voor een post of blog. Zo heb je meteen een mooie lijst voor komende maanden en is je stress over het maken van sterke content opgelost.

Wil je graag een lijst ontvangen met tien onderwerpen waar jouw doelgroep op zit te wachten? Laat dan jouw mailadres achter!

Wil je samen met mij aan de slag met het maken van een ijzersterke contentstrategie? Kijk dan hier.