Kun je content hergebruiken op verschillende social media?

Kun je content hergebruiken op verschillende social media? Het was een van de vragen die ik kreeg tijdens mijn webinar over content in tijden van corona. Het antwoord is ja en nee.

Je kunt dezelfde boodschap delen via verschillende social media, maar op een andere manier. Om dit te illustreren, vertelde ik meer over de Dolly Parton Challenge, waarbij de zangeres meerdere foto’s van zichzelf liet zien op verschillende platforms. Deze ‘challenge’ werd overgenomen door vele beroemdheden, ook in Nederland. Op de foto hieronder zie je hoe Dolly Parton dit deed.

Iedere social media vraagt om een andere aanpak. Zo deelde ik op Linkedin een aantal serieuze artikelen over content maken om mensen te enthousiasmeren om naar mijn webinar te komen. Ik vertelde bijvoorbeeld hoe ik Mijke Derksen heb geholpen met de contentstragie voor haar pilatesstudio.

Linkedin over content maken

Mijn bericht op Linkedin over de contentstrategie van Mijke.

Op Instagram deelde ik een meer persoonlijk verhaal over online zichtbaar zijn. Het was een zelfde boodschap, maar dan anders verpakt.
dolly parton challenge

Je kunt de inhoud van je boodschap dus hergebruiken, maar let altijd op of jouw foto’s of teksten passend zijn.

Op Instagram mag je meer persoonlijk zijn en is het beeld belangrijk. Op Linkedin kies je vaker voor zakelijk en inhoudelijk, alhoewel ik dat ook langzaam zie verschuiven.

Blog vermomd als podcast
Een andere manier om content te hergebruiken is door van blogs ook een podcast of video te maken. Door de tips uit je nieuwsbrief ook op je blog te plaatsen. (Dit doe ik altijd de dag nadat mijn nieuwsbrief is verstuurd aan mijn trouwe volgers.) Of maak met Canva een e-book van oude blogs.

Dus ja, je kunt content hergebruiken, maar niet één op één overnemen. Pas je aan de omgeving aan. Je gaat ook niet in je spijkerbroek op bezoek bij Willem-Alexander.

En als je eenmaal op het paleis bent uitgenodigd, spreek je de koning ook netjes aan met twee woorden en maak je niet de grove grappen die je met vrienden maakt in de kroeg. (Of zou Willem-Alexander dit stiekem wel waarderen?)


Wil je weten hoe ik je kan helpen als contentcoach? Kijk dan even hier!

Wil je content leren maken waarmee je jouw ideale klanten aantrekt? Maar heb je weinig tijd om dat te doen? Volg dan mijn online training Schrijven voor je doelgroep zonder dat het veel tijd kost. Ik leer je hoe je aantrekkelijke content maakt die de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Klik hier voor meer informatie.