Als verslaggever bij een krant ontvang je op je persoonlijke e-mailadres tientallen persberichten per dag. Om nog maar te zwijgen van de meer algemenere inboxen, die je als coördinator of chef beheert. Persberichten van bekende contacten, zoals woordvoerders van de gemeente of politici die je misschien persoonlijk kent, open je als eerste. Velen bleven in mijn inbox bij Metro en Spits echter ongelezen, omdat ze op het eerste gezicht niet interessant lijken of slecht en warrig geschreven zijn. Gebruik deze vijf tips voor het schrijven van een goed persbericht. ·

 

  1. Zoek het ongewone, afwijkende of opvallende in je verhaal op. Wat maakt jouw verhaal of product anders dan anders. Zoek de juiste expert voor jouw persbericht die jouw nieuws kan bevestigen en die je kunt quoten. Zo voorkom je een ‘wc eend persbericht’. Kan een van jouw klanten bijvoorbeeld bevestigen dat jouw dienst of product werkt? Vraag om een review en zet die in het persbericht.

  2. Houd het kort! De mailbox van journalisten wordt overstelpt met persberichten. Een goed persbericht is maximaal 1 A4.
    persbericht schrijven
  3. Zet contactgegevens bij je persbericht!! Klinkt als een open deur, maar uit een rondvraag onder journalisten in mijn vriendenkring blijkt dit een grote ergernis! Vaak genoeg ging ook kostbare tijd van mijn dag verloren aan het zoeken naar contactgegevens. Soms kostte dit zoveel moeite dat het onderwerp hierdoor uiteindelijk zelfs sneuvelde.

    cursus journalistiek schrijven

    Zoek altijd een nieuwshaakje in je persbericht.

  4. Schrijf je persbericht oprolbaar. Het belangrijkste nieuws komt bovenaan, in je vetgedrukte intro te staan. Als journalist beoordeel je een persbericht meestal op deze vetgedrukte alinea.
  5. Maak een goede kop! En daarmee bedoel ik: een nieuwswaardige header! ‘Eerste paal nieuwbouwproject Utrecht.’ Dat persbericht verdwijnt in de prullenbak. ‘Grote vraag naar duurzame nieuwbouwprojecten in de Randstad’. Dat klinkt alweer een stuk interessanter.

Wil je content (en dus ook een persbericht) leren maken waarmee je jouw ideale klanten aantrekt? Maar heb je weinig tijd om dat te doen? Volg dan mijn online training Schrijven voor je doelgroep zonder dat het veel tijd kost. Ik leer je hoe je aantrekkelijke content maakt die de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Klik hier voor meer informatie.