Wist je dat lezers op internet hun ogen in de vorm van een hoofdletter F over het scherm bewegen? Ze lezen van links naar rechts en dan steeds een korter stukje naar rechts. Zoals de hoofdletter F dus. Dat blijkt uit onderzoek naar oogbewegingen van lezers op het web. Ze lezen de kop, de intro en scannen de tekst verder.

Wil jij het je lezers ook makkelijker maken en zorgen dat jouw teksten goed worden gelezen? (En die luie, scannende weblezer een eindje op weg helpen?) De lezer zoekt namelijk een makkelijke weg door jouw blog en daarbij kun je hem/haar maar het beste een beetje bij helpen.

Doe dus dit:

– Gebruik tussenkopjes om de scannende lezer te bedienen. Zo kan hij/zij een keuze maken of deze paragraaf interessant genoeg is om te lezen of over te slaan en de volgende te lezen.

– Zorg dat de belangrijkste informatie uit je artikel in de eerste twee alinea’s staat. Schrijf je artikel oprolbaar en gebruik daarbij het principe van piramidaal schrijven. Daarover schreef ik eerder een blog.

bloggen voor ondernemers

Afbeeldingen zijn een goede manier om je verhaal lekker leesbaar te maken.

– Kies afbeeldingen die de aandacht trekken van je lezer en het artikel of je blog lekker leesbaar maken. Maak foto’s of kijk op stockfotosites, zoals Pixabay of Shutterstock. Deze laatste optie is betaald. En zoals een chef van een krant ooit tegen mij zei: zorg voor een mens of een dier op de foto. Kies geen saai beeld!

Bekijk ook de video hieronder over oogbewegingen op het web. Kara Pernice van de Nielsen Norman Group vertelt er meer over. Dit bedrijf doet onder andere onderzoek naar user experience, bijvoorbeeld dus aan de hand van oogbewegingen.

 

Vind je deze blog leerzaam? Meld je hier aan en ontvang mijn blogs direct per mail! Je krijgt bovendien mijn stappenplan cadeau voor het maken van een nieuwsbrief met tien goede content ideeën die je meteen kunt toepassen. Wil je een nieuwsbrief maken die zorgt voor een beter contact met je doelgroep/klanten? Schrijf je dan in!