,

De les van Takkie: zo maak je door storytelling weer contact met je doelgroep

Wist je dat 400.000 kinderen in Nederland een Takkie-knuffel hebben? Afgelopen weekend las ik in de de Stentor dat Takkie hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is voor de wederopstanding van HEMA. En dat het verhaal van Jip en Janneke (lees: storytelling) indirect een grote rol speelt in het huidige succes van de winkel.

Het zit namelijk zo. Het ging jarenlang niet goed met HEMA. Jip en Janneke was niet meer van deze tijd, dacht de CEO en zette het bekende duo aan de kant. Ook moest HEMA een wereldmerk worden, met bijvoorbeeld een vestiging in Dubai. Ondertussen stapelden de verliezen zich op. Hema wilde terug naar de basis. Op het hoofdkantoor werd Nederlands weer de voertaal en ook de tekeningen van Fiep Westendorp, en met name van Takkie, keerden terug. Hema moest weer een winkel worden zonder pretenties met een goede prijs-kwaliteitverhouding en een eigen stijl. Takkie past bij dit gevoel.

Een Takkie-knuffel in de winkel.

“Takkie is ‘niet zomaar een hondje’, maar voor ouders van jonge kinderen een associatie met hun eigen jeugd. De ouders kennen nog het verhaal waarin Takkie de hoofdrol speelt. Hema houdt het verhaal op deze manier toch vast, maar wel op een eigentijdse manier”, aldus Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing aan de Nyenrode Business Universiteit in het artikel in de Stentor.

Uit dit verhaal zijn een aantal lessen te trekken voor andere organisaties over storytelling en marketing.

1. Verhalen zijn geen bijzaak, maar maken onderdeel uit van de strategie
HEMA raakte zichzelf kwijt in een poging een ‘internationaal merk’ te worden. De vertrouwde verhalen van Jip en Janneke verdwenen. De ommekeer kwam toen HEMA terugging naar zijn roots/basis met een sterk verhaal en kwalitatief goede producten. Het verhaal van Takkie raakte niet alleen kinderen, maar vooral de ouders en zorgt voor herkenning, nostalgie, vertrouwen. (Ook ik ging deze Kerstmis voor de bijl en kocht de Takkie-kersttrui voor mijn zoon ).

2. Gebruik de kracht van herkenning en emotie
Takkie is niet zomaar een hondje. Hij roept herinneringen op aan je eigen jeugd. En precies dát zorgt voor verbinding. Storytelling werkt als mensen zichzelf in het verhaal herkennen. Je verkoopt geen producten of diensten, maar je verkoopt voor een groot deel een gevoel.

De HEMA ligt vol met spullen van Takkie en Siepie.

3. Blijf authentiek, maar ook van deze tijd
HEMA hield vast aan het verhaal, maar gaf het een eigentijdse invulling. Het geheim? Authentiek blijven, maar met een frisse blik. En natuurlijk een sterk verhaal .

Zoek je hulp bij het vertellen van het verhaal van jouw organisatie? Worstel je met de juiste contentstrategie en uitvoering? Stuur mij een bericht! Ik help je graag.